SEPKM - e-REKOD PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
LOG IN : https://mgkkjohor.com/e/login/
LINK PENGENALAN: https://youtu.be/xUagX_NHF50
LINK PANDUAN / MANUAL PENGGUNA : https://drive.google.com/file/d/1veDjUurPloGO3ZjmWk3--p77pEq2PRSv/view?usp=sharing
Bersama beberapa Pegawai di PPD Samarahan dan JU SEPKM
Selesai penataran bersama JU di samarahan atas inisiatif sendiri. Seterusnya perancangan membuat penataran bersama guru-guru secara "google meet".
SELESAI, PENATARAN JU SEPKM.
1. Norshida (SMK KS)
2. Dhamirah (SMK Sebuyau)
3. Anne (SKDMM)
4. Stanley (SJK CH Sg Jernang)
Tarikh : 3 NOV 2020
Hari : KHAMIS
Masa : 8.30 pagi
Peserta :
⏩ Guru B&K Daerah Samarahan, Serian & Simunjan
link video -(untuk diri sendiri) https://youtu.be/aYK0kLZtkbI
2021
PANDUAN PENULISAN AKTIVITI KAUNSELING (SEPKM)
Panduan penulisan SEPKM yang disediakan oleh JU Kebangsaan Ckgu Ai....sila rujuk untuk pengisian yang lbh jelas. bahan-bhan ini jgn share kpd GBLD ya...mrk tak perlu buat sedetail ini takut mrk keliru pula. Guru Bimbingan Lantikan Dalaman (GBLD) tak perlu buat sedetail ini
sebarkan dalam group bersama GBKSM sahaja. Tq
https://drive.google.com/file/d/1nHFAQm3smaaLQ4FnNVZdTxSvxCL84gHi/view?usp=sharing
A) PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN
Perhimpunan
a) Perhimpunan Harian
b) Perhimpunan Rasmi Mingguan
c) Perhimpunan Kokurikulum
d) Perhimpunan Pagi.
e) Perhimpunan kerohanian.
f) Perhimpunan Harian (Modul 5 Minit Dadah)
g) Perhimpunan Rasmi (Pelancaran Program Ziarah
Cakna)
h) Perhimpunan Pagi (Bicara Kerohanian)
Mesyuarat / Taklimat / Bicara Profesional
a) Mesyuarat Guru Bilangan 1/2020
b) Latihan dalam Perkhidmatan (LADAP)
c) Profesional Learning Communities (PLC)
d) Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21
e) Bicara professional bersama rakan guru
f) Bicara professional bersama Anggota
Kumpulan Pelaksana (AKP)
g) Bicara professional bersama pentadbir
(Guru Besar)
Penyediaan Kertas Kerja
a) Membuat kertas kerja (Program Transisi Tahun 1)
b) Membuat pemurnian kertas kerja.
c) Membuat draf kertas kerja.
d) Perbincangan berkaitan penrancangan program
(Proses penyediaan kertas kerja).
Dokumentasi
a) Penulisan dan pelaporan program (Transisi Murid
Tahun 1)
b) Perkongsian Bahan Maklumat (Infografik/Poster/Video)
c) Penulisan kajian kes/kajian tindakan.
d) Penulisan modul intervensi.
e) Membuat poster/brosur sebagai bahan outreach murid
f) Penyediaan data murid berisiko cicir/ murid ponteng
berfokus
g) Menyediakan borang penyertaan program.
Pelaporan Sesi Kaunseling
a) Membuat laporan sesi kaunseling individu.
b) Membuat laporan sesi kaunseling kelompok.
c) Membuat laporan sesi bimbingan individu.
d) Membuat laporan sesi bimbingan kelompok.
e) Memurnikan pelaporan sesi kaunseling
individu.
Pengurusan Bilik Kaunseling
a) Mengemas bilik bimbingan dan kaunseling.
b) Menyusun atur perabot di bilik kaunseling (transformasi bilik)
c) Mengemas meja kerja.
d) Mentadbir/ melaksana Ujian Pentaksiran Psikometrik murid
Tahun 6 (IMK/IKP).
e) Mengalu-alukan kehadiran murid di pintu pagar utama sekolah
(AGP).
f) Mencari bahan-bahan tentang sesuatu maklumat sebaran di
laman web.
g) Menyebar luas bahan outreach (infografik/video) untuk murid
PdPR.
h) Membuat hebahan psikososial melalui konti UBK
B) PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Kelas Gantia) Sasaran kelas ganti mempunyai dua kategori sasaran iaitu sasaran
biasa dan rujukan.
b) Sasaran biasa merujuk kepada ketetapan kelas yang telah diberikan
oleh pihak sekolah (Butiran Sistem Melindungi Masa Intruksional
(MMI)
c) Rujukan adalah kelas ganti yang dirujuk oleh guru lain yang meminta
kita menggantikan kelas mereka, atas keperluan atau kecemasan dan
lain-lain.
d) Bilangan waktu merujuk kepada jumlah waktu yang perlu GBKSM
ganti.
e) GBK hanya perlu mengisi carian murid dan pelaporan di bahagian
klasifikasi kelas ganti (melaksana aktiviti bimbingan dan kaunseling,
untuk aktiviti selain guru kaunseling, menggunakan bahan guru ganti
dan menjaga kelas peperiksaan tidak perlu proses carian murid dan
pelaporan.
f) GBK juga boleh mengisi di bahagian individu/kelompok sekiranya
semasa kelas ganti, GBK melaksana sesi bimbingan.
Konsultasi
a) Konsultasi adalah satu proses tolong menolong
yang berlansung antara individu professional
(kaunselor) dengan klien untuk menyelesaikan
masalah.
b) Perbincangan atau perkongsian sesuatu isu
berkaitan dengan murid.
c) Perbincangan untuk membantu menyelesaikan isu
yang dirujuk kepada guru bimbingan dan
kaunseling (contonya rujukan daripada guru kelas,
guru mata pelajaran atau agensi luar seperti
Jabatan Kebajikan Masyarakat
d) Pengisian mengikut keperluan dan isu yang
dibincangkan.
Program
a) Membuat pelaporan program mengikut
pelaksanaan program yang telah dilaksanakan.
b) Isi keseluruhan item yang terdapat dalam
sistem.
c) Pelaksanaan program perlu mempunyai
objektif, pengisian dan sasaran.
Ziarah Cakna
a) Program ziarah cakna ini boleh diringkaskan
kepada aktiviti lawatan guru ke rumah murid
untuk bertemu dengan ibu bapa penjaga bagi
memberi manfaat positif kepada
perkembangan menyeluruh pelajar.
b) Lawatan yang dibuat juga bertujuan
mengumpul maklumat keluarga murid,
memahami latar belakang murid berdasarkan
tempat mereka dibesarkan dan secara tidak
langsung dapat merapatkan lagi hubungan
atau ibu bapa dan guru
c) Kaedah pelaksanaan sama seperti kunjung
bantu murid, beza dari segi sasaran.
d) Semua warga sekolah terlibat.
D) LAIN-LAIN SUMBANGAN DI SEKOLAH
a) AJK Buku Program Merentas Desa
b) Pengacara Majlis Sambutan Hari Guru
Peringkat Sekolah.
c) AJK Rewang sempena Maulidur Rasul.
d) AJK Hakim Penamat Sempena Hari Sukan
Peringkat Sekolah.
e) Menyelaras aktiviti Kelab Keselamatan Jalan
Raya/ aktiviti kelab kerjaya.
f) AJK Frontliner mengawal pergerakan murid
semasa waktu rehat.
g) AJK saringan suhu murid dalam norma
baharu.
h) Bertugas sebagai Pengawas Ujian PKSK.
D) PERKHIDMATAN LUAR SEKOLAH
Program Anjuran KPM
a) Panel Modul Kompetensi Guru Bimbingan
dan Kaunseling Sekolah Rendah, KPM.
b) Simposium Hal Ehwal Murid Peringkat
Kebangsaan.
c) Seminar Profesionalisme Guru Bimbingan
dan Kaunseling Anjuran KPM.
d) Bengkel Penyelarasan SePKM.
Program Anjuran JPN
a) Simpsoium Bimbingan dan Kaunseling Negeri Sarawak .
b) Bengkel Profesionalisme Guru Bimbingan
dan kaunseling Negeri Sarawak.
c) Mesyuarat AJK Bengkel Profesionalisme Guru
Bimbingan Negeri Sarawak.
d) Taklimat Penataran SEPKM Negeri Sarawak.
Program Anjuran PPD
a) Mesyuarat Pengurusan Guru Bimbingan dan
Kaunseling Bilangan 1/2021 Peringkat Daerah
Samarahan.
b) Mesyuarat AJK MGKK Daerah Samarahan.
c) AJK Program Kepimpinan ASAS PRS Daerah Samarahan.
d) Fasilitator Program Minda Sihat daerah Samarahan e) Bengkel ‘WOW Presentation” Powerpoint Peringkat
Zon Senai Daerah Samarahan f) Bengkel Penataran SePKM Daerah Samarahan.
g) Bengkel Panduan Penulisan Aktiviti Bimbingan dan
Kaunseling Atas Talian Sekolah-sekolah Daerah
Samarahan.
Program Anjuran Agensi Luar
a) Mesyuarat penyelarasan program anjuran
Kolej .......
b) AJK sukarelawan Jabatan Kebajikan
Masyarakat (JKM)
c) Fasilitator Program Murid Cicir bersama JKM.
d) Sukarelawan Bantuan Bencana Banjir.
e) Mesyuarat bersama Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional (KRT)
E) KENYATAAN CUTI
a) Cuti Sakit
b) Cuti Tanpa Rekod (CTR)
c) Cuti Rehat Khas (CRK)
d) Cuti Bersalin (1/1/2021- 1/4/2021)
e) Cuti Sempena Tahun Baru Cina
f) Cuti Pertengahan Penggal Pertama.
4 PENDEKATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
1. Pendekatan Bimbingan dan Kaunseling boleh dibahagikan kepada 4 pendekatan berikut :
1.1. Pendekatan Pencegahan
Pendekatan ini berasaskan andaian bahawa satu-satu masalah itu mungkin timbul dan sebelum masalah itu meruncing, usaha dijalankan untuk menghalangnya. Misalnya, kempen dan pendidikan pencegahan AIDS dan kem waja diri.
1.2. Pendekatan Perkembangan
Pendekatan ini merupakan satu usaha untuk mengenal pasti keperluan murid dialam persekolahan supaya mereka dilengkapi dengan pengetahuan, kemahiran, pengalaman serta akhlak yang mulia. Tugas dan perlakuan pembelajaran dikenal pasti dan dijelaskan kepada murid. Kemudian aktiviti bimbingan dirancang untuk melengkapi kurikulum akademik. Murid diberi peluang untuk belajar mengenali diri mereka dan orang lain sebelum timbul masalah dalam hidup mereka contohnya taklimat persediaan menghadapi peperiksaan dan ceramah motivasi.
1.3. Pendekatan Pemulihan
Pendekatan ini memberi fokus kepada kekurangan atau masalah yang dapat dikenal pasti dari semasa ke semasa. Langkah mengatasi dijalankan dengan harapan murid mengubah perlakuan untuk mengelakkan berlaku peristiwa krisis. Misalnya murid ponteng sekolah, merokok, melawan guru atau berkelahi. Mereka dikumpulkan untuk mengikuti sesi kaunseling kelompok atau menghadiri sesi kaunseling individu.
1.4. Pendekatan Krisis
Pendekatan ini mengendalikan kes krisis yang timbul secara mendadak dan memerlukan perhatian serta tindakan segera dari guru bimbingan dan kaunseling serta pihak pentadbir sekolah. Misalnya, murid yang bergaduh di sekolah, mengalami histeria, menangis dengan tiba-tiba, cuba membunuh diri, menggunakan dadah atau yang sedang mengalami peristiwa cemas seperti kematian anggota keluarga, penceraian ibu bapa dan penderaan.
SENARAI TUGAS GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEPENUH MASA
1. Mengenalpasti keperluan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas murid.
2. Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
3. Merancang, melaksana dan mengawalselia sesi bimbingan dan kaunseling individu dan kelompok, secara profesional dan beretika.
4. Merancang, mengelola dan melaksana aktiviti bimbingan individu dan kelompok serta tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan murid secara optimum.
5. Merancang, menyedia dan menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui media yang sesuai.
6. Merancang, mentadbir, memeriksa, merekod, menganalisis, mentafsir dan melapor Pentaksiran Psikometrik berdasarkan arahan Kementerian Pendidikan Malaysia dari semasa ke semasa.
7. Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid yang berkaitan
dengan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
8. Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti konsultasi dan rujukan, berhubung dengan Pembangunan dan Perkembangan Sahsiah Diri Murid.
9. Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti konsultasi dan rujukan, berhubung dengan Peningkatan Disiplin Diri Murid.
10. Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti konsultasi dan rujukan, berhubung dengan Pendidikan Kerjaya Murid.
11. Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti konsultasi dan rujukan, berhubung dengan Psikososial dan Kesejahteraan Mental murid.
12. Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program, aktiviti dan konferens dengan ibu bapa, guru, staf sokongan serta agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.
13. Membuat penilaian aktiviti, modul, instrumen, pendekatan dan sebagainya secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisme Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
14. Merancang, menyelaras dan menilai sumber serta bahan resos berkaitan Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
15. Setiausaha kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
16. Penggerak utama dalam program latihan bagi meningkatkan kefahaman tentang profesionalisme Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
17. Membuat rujukan atau memberi khidmat kaunseling kepada murid, guru, kakitangan serta sesiapa sahaja yang memerlukan, sekiranya berlaku krisis dalam kawasan sekolah.
18. Pegawai perhubungan / seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.
19. Menjalankan tugas di luar sekolah dalam bidang bimbingan dan kaunseling, sebagaimana diarahkan Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah.
20. Melaksana tugas-tugas yang diarahkan oleh Ketua Jabatan dari semasa ke semasa.
FOKUS PERKHIDMATAN B&K
1. Perkhidmatan B&K dilaksanakan secara sepenuh masa dan berfokus kepada program dan aktiviti seperti berikut;
1.1 Pembangunan dan pengembangan sahsiah diri murid
1.2 Peningkatan disiplin diri murid
1.3 Pendidikan kerjaya murid
1.4 Psikososial dan kesejahteraan mental murid
Fokus 1 : Pembangunan dan Pengembangan Sahsiah Diri Murid:
2. Fokus ini adalah untuk memupuk pengembangan personaliti kendiri (character)
murid daripada aspek berikut :
2.1 Sikap penyayang (kepedulian)
2.2 Budi bahasa
2.3 Konsep kendiri
2.4 Kepemimpinan
2.5 Komunikasi
2.6 Kekemasan diri
2.7 Ketepatan masa
Outcome : Perwatakan murid yang berketrampilan dan terpuji.
Fokus 2 :Peningkatan Disiplin Diri Murid
3. Fokus ini adalah memupuk disiplin diri murid termasuk intervensi yang perlu dilakukan bagi mencegah terlibat dengan gejala-gejala disiplin dan anti-sosial yang lain.
Outcome : Murid yang berdisiplin serta sekolah yang aman dan sejahtera.
Fokus 3 : Pendidikan Kerjaya Murid
4. Fokus ini adalah berkaitan pendedahan dan bimbingan kepada murid mengenai maklumat berkaitan peluang pendidikan dan hala tuju kerjaya. Menerusi fokus ini, guru B&K hendaklah;
4.1 Melaksanakan program Pendidikan Kerjaya secara terancang bagi memastikan semua murid dapat mengenal pasti potensi diri, minat, sikap dan hala tuju kerjaya.
4.2 Menyediakan Profil Kerjaya setiap murid bermula dari sekolah rendah sehingga ke sekolah menengah dalam pelan pembangunan dan perkembangan kerjaya mereka.
4.3 Menyediakan rekod murid selepas tamat persekolahan sama ada terus memasuki alam kerjaya atau meneruskan pengajian ke institusi-institusi pengajian tinggi awam atau swasta.
Outcome : Murid yang tahu hala tuju pendidikan dan kerjaya masa hadapan
Fokus 4 : Psikososial dan kesejahteraan mental murid
5. Fokus ini adalah membimbing murid supaya mampu mengekalkan dan mengurus
kesejahteraan diri dan mental. Menerusi fokus ini, guru B&K hendaklah;
5.1 Membimbing murid dalam proses sosialisasi dan interaksi
5.2 Membimbing murid dalam aspek pengurusan emosi
5.3 Membantu murid mengembangkan pemikiran yang positif
Outcome : Murid yang sihat pemikirannya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan