SARINGAN MINDA SIHAT 1 2023 DAN MODUL INTERVENSI PRISMA

PELAKSANAAN SARINGAN MINDA 1 2023

Merujuk kepada perkara diatas, pelaksanaan SMS1 bermula 4 JULAI 2023
Mohon merujuk surat KPM 600 -17/1/22 Jld. 7 (45) bertarikh 26 Jun 2023. Oleh itu, sekolah-sekolah perlu menyiapkan SARINGAN MINDA SIHAT 1 sebelum 8 SEPTEMBER 2023. 
Pautan SMS1 Sekolah Menengah: 
https://sepkm.com/msihatmenengah/
Pautan SMS1 Sekolah Rendah: 
https://sepkm.com/msihatrendah/
Pautan SMS1 Sekolah Model Khas:
https://sepkm.com/msihatkhusus/


PANDUAN DAN BAHAN MINDA SIHAT 1 2023 (MODUL MINDA SIHAT) PRISMA 


https://www.youtube.com/watch?v=OVjG2AZsp3I

KESEDARAN KENDIRI

AKTIVITI 1 : Jom Kenali Emosi
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti emosi diri,
2. menanda (√) pada gambar emoji yang menggambarkan emosi diri,
3. menilai emosi diri dengan betul.
MASA : 30 minit
BAHAN : Lembaran Aktiviti Jom Kenali Emosi
LANGKAH :
1. Murid menerima ‘Lembaran Aktiviti Jom Kenali Emosi’.
2. Murid memahami ciri-ciri emosi secara umum dengan betul.
3. Murid mengenal pasti emosi diri mereka dengan betul.
4. Murid menanda (√) pada gambar emoji untuk menggambarkan emosi diri
mereka dengan betul.
5. Murid menilai emosi diri mereka sama ada positif atau negatif dengan
betul.
FALSAFAH :
Jika tidak kerana angin masakan pokok bergoyang – emosi adalah sesuatu yang
tersembunyi namun boleh dikesan melalui riak wajah dan tingkah laku.

Edaran Guru

KESEDARAN KENDIRI

AKTIVITI 2 : Termometer Emosi
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti tahap emosi diri,
2. menyatakan tahap emosi diri,
3. menilai tahap emosi diri.
MASA : 30 minit
BAHAN : Lembaran Aktiviti Termometer Emosi
LANGKAH :
1. Murid menerima lembaran aktiviti Termometer Emosi.
2. Murid memahami tahap emosi diri secara umum dengan betul.
3. Murid mengenal pasti tahap emosi diri mereka dengan betul.
4. Murid menyatakan tahap emosi diri mereka dengan betul.
5. Murid menilai tahap emosi diri mereka dengan skala 0-5 berdasarkan
lembaran aktiviti (menulis, melukis emoji atau perkongsian lisan).
FALSAFAH :
Bagai air di daun talas – Emosi kita selalu berubah-ubah, oleh itu perlu sentiasa
dibuat penilaian dan muhasabah diri.

KESEDARAN KENDIRI

AKTIVITI 3 : Chici Chaca Emosiku
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti cara relaksasi melalui lagu dan pergerakan,
2. mengaplikasi teknik relaksasi melalui nyanyian dan pergerakan,
3. menilai tahap ketenangan menerusi relaksasi nyanyian dan pergerakan.
MASA : 30 minit
BAHAN : Video ‘Chichi Chacha‘ – Episod Emosi
Rujukan : https://youtu.be/1dm2htUvAtM

LANGKAH :
1. Murid memahami lirik dan pergerakan mengikut lagu yang dinyanyikan.
2. Murid mengenal pasti cara relaksasi melalui lagu dan pergerakan dengan
betul.
3. Murid mengaplikasi teknik relaksasi melalui nyanyian dan pergerakan
dengan betul.
4. Murid membuat refleksi mengenai jenis-jenis emosi yang terdapat dalam
lirik lagu (marah, sedih, ceria, gembira, takut, jijik dan geli).
5. Murid menilai tahap ketenangan menerusi relaksasi nyanyian dan
pergerakan yang dilakukan dengan skala tiada perubahan, tenang atau
sangat tenang secara lisan.
FALSAFAH :
Orang yang bijak sentiasa mencari jalan untuk melakukan kebaikan pada diri
sendiri.


KESEDARAN KENDIRI

AKTIVITI 4 : Teknik Daun Luruh
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti teknik pernafasan yang betul,
2. melakukan teknik pernafasan yang betul,
3. menilai tahap ketenangan emosi diri menerusi teknik pernafasan.
MASA : 30 minit
BAHAN : Poster ‘Mudahnya Kawal Kebimbangan’ (Teknik Daun Luruh)
LANGKAH :
1. Murid duduk dengan tegak, fokus dan bayangkan diri mereka dalam
keindahan alam yang mendamaikan.
2. Murid mengamati poster ‘Mudahnya Kawal Kebimbangan’
(Teknik Daun Luruh)
3. Murid memahami teknik pernafasan 5-3-5 iaitu 5 saat menarik nafas
(melalui hidung), 3 saat menahan nafas dan 5 saat menghembus nafas
secara perlahan-lahan (melalui mulut).
4. Murid melakukan teknik pernafasan 5-3-5 (seperti langkah 3).
5. Murid mengulangi teknik di atas sehingga lengkap satu kitaran daun.

6. Murid menamatkan satu kitaran dan berkata ‘relakslah’ sambil menepuk-
nepuk bahu.

7. Murid melakukan aktiviti ini sebanyak 3 kitaran daun.
8. Murid menilai tahap kebimbangan pada skala sangat tenang, tenang atau
tidak tenang secara lisan.
RUJUKAN TAMBAHAN :
1. https://youtu.be/JsuqnzqZimQ (Muzik Instrumental)
2. https://youtu.be/gLbK0o9Bk7Q (Alternatif Teknik Pernafasan)
FALSAFAH :
Angin sepoi-sepoi bahasa itu lebih damai berbanding tiupan taufan – kawal
kebimbangan diri dengan mengamal teknik pernafasan sebelum ianya lebih
memudaratkan diri.


REGULASI KENDIRI

AKTIVITI 5 : Di Saat Diriku Tersakiti
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti bahagian tubuh yang sakit akibat emosi diri,
2. menyenaraikan punca menyebabkan tubuh menjadi sakit akibat emosi diri,
3. menilai kekerapan tubuh yang sakit akibat emosi diri.
MASA : 15 minit
BAHAN : Lembaran Aktiviti ‘Di Saat Diriku Tersakiti’.

LANGKAH :
1. Murid menerima lembaran aktiviti ‘Di Saat Diriku Tersakiti’.
2. Murid memahami bahagian tubuh yang sakit atau tidak selesa.
akibat perubahan emosi diri secara umum dengan betul.
3. Murid mengenal pasti bahagian tubuh mereka yang sakit atau tidak selesa
akibat perubahan emosi diri.
4. Murid menyenaraikan punca menyebabkan tubuh menjadi sakit atau tidak
selesa akibat perubahan emosi diri.
5. Murid menilai kekerapan bahagian tubuh yang sakit atau tidak selesa akibat
perubahan emosi diri dengan menggunakan skala jarang-jarang, kerap atau
sangat kerap secara lisan.
FALSAFAH :
Biar ribut membelah bumi, akarnya pokok usah terbongkar – perubahan emosi
adalah normal dan dialami oleh semua orang, namun jangan biarkan perubahan
emosi membinasakan diri sendiri.




REGULASI KENDIRI

AKTIVITI 6 : Apa Saya Buat Bila Marah
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti tingkah laku kemarahan,
2. mengaplikasi tingkah laku positif dalam pengurusan kemarahan,
3. menilai tingkah laku positif dalam pengurusan kemarahan dengan betul.
MASA : 15 minit
BAHAN : Lembaran Aktiviti ‘Apa Saya Buat Bila Marah’
LANGKAH :
1. Murid menerima lembaran aktiviti ‘Apa Saya Buat Bila Marah’.
2. Murid memahami tingkah laku kemarahan secara umum dengan betul.
3. Murid mengenal pasti tingkah laku kemarahan mereka dengan betul.
4. Murid membuat penilaian tingkah laku semasa marah secara kendiri.
5. Murid membuat perbandingan tingkah laku yang patut dan tidak patut
dilakukan semasa dalam keadaan marah.
6. Murid dapat menjelaskan kesan dan akibat daripada tingkah laku
kemarahan yang negatif dan positif dengan betul.
FALSAFAH :
Seperti kain kasa di atas duri – sesuatu perkara yang terlalu sukar untuk
diselesaikan, harus sabar dan berhati-hati untuk mengatasinya.


REGULASI KENDIRI

AKTIVITI 7 : Tenangkan Minda
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti teknik relaksasi minda,
2. menjalankan aktiviti relaksasi minda,
3. murid menilai tahap ketenangan diri menerusi teknik relaksasi minda.
MASA : 30 minit
BAHAN : Video ‘Model 5R: Relax 3 (Imaginasi Minda)’
Rujukan : https://youtu.be/VZmdT4VMars

LANGKAH :
1. Murid berada dalam keadaan tenang dan bersedia
2. Murid memahami audio dan cerita yang didengar dan ditonton dengan
fokus.
3. Murid melakukan teknik relaksasi minda (hipnosis) dengan menutup mata
dan mendengar ulangan audio dan cerita daripada video yang ditayangkan.
4. Murid menilai tahap ketenangan minda dan emosi mereka selepas aktiviti
relaksasi minda pada skala sangat tenang, tenang atau tidak tenang secara
lisan.
5. Guru boleh menggunakan kreativiti masing-masing dalam penceritaan.
6. Guru perlu peka terhadap murid agar kekal fokus sepanjang aktiviti.

FALSAFAH :
Menangi minda anda, maka anda akan menang dalam realiti


REGULASI KENDIRI

AKTIVITI 8 : Jaga Dirimu Selalu
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti tanda-tanda kebimbangan,
2. menyenaraikan tanda-tanda kebimbangan,
3. menilai tahap kebimbangan yang dihadapi.
MASA : 30 minit
BAHAN : Pen atau pensil dan Lampiran ‘Kenalpasti Tanda-tanda

Kebimbangan (Anxiety)

LANGKAH :
1. Murid berkongsi pengalaman atau pengetahuan mereka mengenai
kebimbangan dan tanda-tandanya.
2. Murid menerima lampiran ‘Kenal Pasti Tanda-Tanda Kebimbangan’ dan
menandakan serta menyenaraikan tanda-tanda kebimbingan yang mereka
alami.
3. Murid berkongsi tanda-tanda kebimbangan yang dialami.
4. Murid menilai tahap kebimbangan yang dihadapi pada skala sangat tenang,
tenang atau tidak tenang secara lisan.
FALSAFAH :
i. Seperti air di dalam kolam – Orang yang tenang sikap dan tingkah lakunya.
ii. Air dalam terenang – Hidup yang tenang dan tenteram.

MOTIVASI

AKTIVITI 9 : Jom Urus Rasa Marah
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti cara-cara mengurus tingkah laku kemarahan,
2. mengaplikasi cara-cara mengurus tingkah laku kemarahan,
3. menilai tahap kualiti cara-cara mengurus tingkah laku kemarahan.
MASA : 15 minit
BAHAN : Lembaran Aktiviti ‘Jom Urus Rasa Marah’

LANGKAH :
1. Murid menerima lembaran aktiviti ‘Jom Urus Rasa Marah’.
2. Murid memahami cara-cara mengurus kemarahan secara umum
dengan betul.
3. Murid mengenal pasti cara-cara mengurus tingkah laku kemarahan
mereka dengan betul.
4. Murid mengaplikasi langkah-langkah mengurus tingkah laku kemarahan
secara berpasangan menerusi kaedah main peranan berdasarkan situasi
yang diberikan.
5. Murid menilai kualiti langkah-langkah mengurus tingkah laku kemarahan
daripada hasil pembentangan main peranan rakan-rakan.
FALSAFAH :
Jagalah dirimu daripada sifat marah kerana kemarahan itu dimulai dengan
ketidakwarasan dan berakhir dengan penyesalan.

MOTIVASI

AKTIVITI 10 : Fuh....Fuh....
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti teknik relaksasi yang efektif,
2. mengaplikasi teknik relaksasi yang sesuai,
3. menilai tahap ketenangan emosi diri menerusi teknik relaksasi.
MASA : 30 minit
BAHAN : Belon
LANGKAH :
1. Murid menerima 3 belon setiap seorang.
2. Murid mengenal pasti teknik untuk melakukan aktiviti meniup belon.
2.1 Belon A - Tiup hingga meletup. (labelkan huruf A)
2.2 Belon B - Tiup hingga membesar kemudian lepaskan belon. Udara
dalam belon akan keluar dengan cepat sehingga belon
mengempis. (tuliskan nama singkatan murid)
2.3 Belon C - Tiup hingga membesar kemudian keluarkan udaranya
sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan sehingga belon
mengempis. (labelkan huruf C)
3. Murid memahami refleksi seperti berikut;
3.1 Udara yang masuk ke dalam belon itu adalah masalah.
3.2 Belon A - Jika masalah yang ada tidak diatasi dengan baik maka
masalah akan bertambah besar dan kritikal.
3.3 Belon B - Jika penyelesaian masalah dilakukan secara terburu-buru
dan tidak terancang, masalah yang ada akan bertambah teruk dan
gagal dikawal.
3.4 Belon C - Jika penyelesaian masalah berjaya ditemui dengan tenang
dan terancang, masalah dapat diatasi dengan baik.

FALSAFAH :
Tenang menghadapi segala cabaran.

MOTIVASI

AKTIVITI 11 : Teropong Diri
OBJEKTIF :
Pada akhir aktiviti murid dapat ;
1. mengenal pasti kekurangan dan kelebihan diri,
2. menyenaraikan kekurangan dan kelebihan diri,
3. menilai tindakan untuk mengatasi kekurangan diri dan cara memanfaatkan
kelebihan diri.
MASA : 30 minit
BAHAN : Lembaran ‘Aktiviti Teropong Diri’
LANGKAH :
1. Murid menerima lembaran ‘Aktiviti Teropong Diri’.
2. Murid mengenal pasti kekurangan dan kelebihan diri.
3. Murid menyenaraikan kekurangan dan kelebihan diri pada lembaran aktiviti.
4. Murid menilai tindakan untuk mengatasi kekurangan diri dan cara
memanfaatkan kelebihan diri.
5. Murid berkongsi mengenai lembaran aktviti yang telah disiapkan.
6. Murid dapat mengatasi kebimbangan dengan melakukan penilaian diri.
7. Murid dapat memanfaatkan kelebihan diri yang ada dan memperbaiki
kekurangan diri dalam mengurus kebimbangan dengan bimbingan GBK.
8. Menyanyikan lagu tema program “Aku Bahagia” pada akhir sesi.
FALSAFAH :
Mensyukuri anugerah diri, menenangkan jiwa sepanjang usia.





RUJUKAN ATAU SUMBER

MODUL PRISMA | 46

1. Teori Kecerdasan Emosi ; Daniel Goleman
2. https://youtube.com/channel/UCsoklqgr4RtX149cBkUj1lw
(Unit Bimbingan dan Kaunseling SMK Bukit Indah, Selangor)
3. https://youtube.com/user/chichidanchacha












Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Dikuasakan oleh Blogger.

Mengenai Saya

Foto saya
"I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work." — Thomas Edison (1847-1931)

MINDA SIHAT 2024

LAMPIRAN PELAKSANAAN MINDA SIHAT 

Jumlah Pengunjung

Face Book Pages