Tarikh: 5 OKTOBER 2021 (JUMAAT)
GARIS PANDUAN LAMAN MINDA SIHAT
https://anyflip.com/fytie/fyky/
• Amalan
kebiasaan baharu memberi perspektif baharu dalam pelaksanaan perkhidmatan bimbingan
dan kaunseling terutama dalam psikososial dan kesejahteraan mental . Oleh itu, perancangan
yang sistematik, program yang berfokus dan usaha yang berterusan memastikan kesejahteraan
mental murid. Elemen ini menjadi tunjang dalam keberkesanan perkhidmatan bimbingan
dan kaunseling yang berkesan. Penarafan ini dapat menyemarakkan lagi Guru
Bimbingan dan Kaunseling. sekolah rendah dan menengah agar lebih proaktif dan kreatif dalam usaha
mempromosikan program psikososial dan kesejahteraan mental dengan mewujudkan laman
berfokus minda sihat. Pelbagai inisiatif dilaksanakan oleh Guru Bimbingan dan
Kaunseling. dalam membangunkan laman minda sihat bagi memastikan murid mendapat
maklumat kesihatan mental dan mampu menguruskan emosi sekaligus menjadikan
laman minda sihat sekolah terlibat sebagai penanda aras di peringkat daerah ,
negeri dan kebangsaan.
Rm 2000 - 2500 untuk laman minda sihat
Rm 500 - 1000 untuk promosi / pertandingan
Tapisan awal di peringkat negeri untuk penarafan.
Pencalonan 1 sekolah rendah dan 1 sekolah menengah ke pringkat kebangsaan.
Papan tanda adalah bebas mengikut kreativiti guru.
Waran yang diturunkan ada kod aktiviti khas dan harus dihabiskan.
Lokasi harus strategik / senang diakses oleh orang ramai.
laporan program minda sihat
15 slaid mengikut kreativiti guru atau video.
Gambar Sebelum
2.0 PENGURUSAN LAMAN MINDA SIHAT
2.1 Bersih, kemas, ceria dan susun atur bahan menarik - Hiasan mematuhi SOP Norma Baharu
2.1.1 Tema
MINDA
2.1.2 Promosi Minda Sihat (Poster/ Template/ Infografik)
2.1.3 Menunjukkan data analisis Saringan Minda Sihat (Sesetengah data adalah rahsia / dilindungi)
Laporan Minda Sihat 2020 (Restrict)
Laporan Analisis Senarai Semak Keperluan Murid (April 2021)
Laporan Analisis Senarai Semak Keperluan Murid Dalam Kebiasaan Baharu pada bulan Julai & Ogos 2021
Rumusan : Hasil analisis menunjukkan Kategori Kebergantungan Internet adalah paling tinggi dengan skor sebanyak 23 orang murid, diikuti dengan Kategori Rakan (4 orang murid), Kategori Peribadi (2 orang murid), Keluarga (orang murid) . Murid yang telah dikenalpasti akan diberikan Intervensi / dihubungi oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling melalui telefon / whatapps.
Analisis Whooley pada bulan Julai & Ogos 2021
Rumusan : Hasil analisis menunjukkan 25 orang murid (14.37%) berisiko dan sebanyak 149 orang murid (85.63%) murid tidak berisiko. Murid yang skor 3 ke atas akan diberikan intervensi kursus melalui panggilan telefon / whatapps supaya murid dapat merasakan bahawa pihak sekolah dan guru ambil peduli dan prihatin.
1. mengenal pasti status murid dalam tempoh PKP
2. meningkatkan sokongan emosi kepada murid
3. membantu menyalurkan bantuan untuk kebajikan murid
4. dapat memupuk sikap prihatin dan budaya sayang menyayangi antara murid dan guru,
Soal selidik / Panggilan telefon/ whatsapp/telegram/sms /
i. Bertanya khabar murid
ii. Bertanya keperluan asas murid (makan minum/ kesihatan/ keperluan belajar/ dll)
iii. Bantuan sokongan emosi dan psikopendidikan
2.1.4 Intervensi (contoh: terapi aroma, air terjun, kolam, terapi bunyi)
2.1.5 Keunikan / keistimewaan
2.2 Mudah diakses oleh semua warga sekolah (lokasi strategik)
2.3 Kepelbagaian bahan / sumber dan kreativiti inovasi
2.4 Jadual Lawatan/Rekod Penggunaan (buku log pelawat/kehadiran)
3.0 IMPAK
3.1 Maklumbalas pelanggan/ Tinjauan Kepuasan Pelanggan
GF Maklum Balas Kepuasan Pelanggan
3.2 Pengiktirafan/ Penglibatan.
3.3 Penglibatan Murid dan Komuniti Setempat
Kenangan Video yang sempat dirakam sebelum sekolah tutup , untuk pelajar yang sakit tidak hadir ke sekolah
selamat hari jadi
4.0 INOVASI DAN KREATIVITI
4.1 Kajian Tindakan
Kajian Tindakan Pembangunan Laman Minda Sihat 2021
PEMBANGUNAN LAMAN
MINDA SIHAT DAPAT MENINGKATKAN PEMBENTUKAN KESEJAHTERAAN MENTAL YANG SIHAT
DALAM KEBIASAAN BAHARU DALAM KALANGAN MURID TAHUN 6.
SATU KAJIAN
TINDAKAN DI SJK CHUNG HUA SUNGAI JERNANG, SAMARAHAN.
Oleh:
Stanley Anak Vincent
Sekolah
Kebangsaan Jenis Kebangsaan Chung Hua Sungai Jernang,
Samarahan.
g-99302761@moe-dl.edu.my
Abhstrak
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk membantu
meningkatkan Kesejahteraan Mental dalam kalangan murid Tahun 6 melalui Pengunaan
Laman Minda Sihat. Pembangunan Laman Minda Sihat di sekolah sebagai model
terbaik dalam pembentukan kesejahteraan mental yang sihat dalam kebiasaan
baharu dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam
kebiasaan baharu di sekolah dan membangunkan potensi murid melalui fokus kepada
psikososial dan kesejahteraan mental. Seramai 87 orang murid Tahun 6 serta
seorang guru penyelidik terlibat dalam kajian ini. Tinjauan awal telah
dilakukan melalui pemerhatian dan soal selidik / saringan minda sihat iaitu “Senarai
Semak Keperluan Murid Dalam Kebiasaan Baharu”. Antara lima item yang diuji dari
faktor Peribadi, Keluarga, Kawan Guru & Sekolah dan Kebergantungan Kepada Internet.
Hasil dapatan menunjukkan penemuan bahawa skor yang paling ramai dan tinggi iaitu
28 orang murid skor sederhana dan 13 orang murid skor tinggi adalah
“Kebergantungan Kepada Internet”. Faktor Pandemik Covid-19 menyebabkan gaya
perubahan hidup dikalangan murid-murid. Suatu perancangan tindakan dibuat bagi
meningkatkan kemampuan murid mengendalikan emosi dan gaya hidup sihat dengan
baik. Pelbagai aktiviti seperti sesi bimbingan individu atau kelompok diberikan
kepada murid di Laman Minda Sihat. Maklumat daripada pemerhatian dan temu bual
menunjukkan terdapat peningkatan dari segi pencapaian murid dalam pengendalian
emosi dan tingkahlaku mereka. Setelah kajian tindakan dilaksanakan, keputusan soal
selidik pasca menunjukkan pengurangan kebergantungan kepada internet. Secara
keseluruhannya, kajian tindakan ini telah dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling dan amalan “Self-Care” dalam mengurangkan
kebergantungan kepada internet melalui setting fizikal yang berkesan di sekolah.
4.2 Amalan Terbaik dalam Kebiasaan Baharu
4.3 Jaringan Pintar bersama Agensi Luar
1. Pegawai Perhubungan Sekolah (PPS) / Balai Polis Samarahan iaitu Sarjan Ruziman
2. Pegawai Perpaduan Bahagian / Pejabat Perpaduan Negara dan Integrasi Nasiolan iaitu Encik Abdul Rasid
3. Kapitan Kampung Jernang Baru Iaitu Encik Thian Nai Poh
Tiada ulasan:
Catat Ulasan